DO WE NEED TO TALK ABOUT GRAMMAR TEACHING?

PERCEPTIONS AND PERSPECTIVES OF THE GRAMMATICAL APPROACH IN THE SERIDÓ-RN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32988/rep.v10n1.1269

Keywords:

Grammar teaching. Portuguese language class. Contextualized grammar.

Abstract

This paper discusses aspects related to the teaching and learning of grammar within the scope of Basic Education in the region of Seridó, in the state of Rio Grande de Norte (RN). It aimed to map the perceptions about teaching grammar from dissertations produced under the Professional Master's Program in Letras. Theoretically, the study is based on Travaglia (2002), Antunes (2003), Faraco (2006), Neves (2010), Bispo e Silva (2011), Vieira and Brandão (2019), among others. The results obtained demonstrate that, despite the advances regarding the approach to the grammatical phenomenon in Portuguese language classes, there is still a difficulty in linking grammatical reflection to reading and text production practices.

Author Biographies

Jakeline Simões Gomes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduada em Letras - Língua Portuguesa (2021), pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN. Atuou como Bolsista de Iniciação Científica - PIBIC/UFRN (2019-2020) na área de Linguística, desenvolvendo estudos sobre a interface entre ensino e gramática. Atuou como Bolsista de Monitoria nas disciplinas de Morfologia e Sintaxe da Língua Portuguesa - UFRN (2020-2021). Membro do Grupo de Estudos Discurso & Gramática - UFRN.

Nedja Lucena, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduada em Letras - Língua Portuguesa (2007), Mestre em Estudos da Linguagem (2010) e Doutora em Estudos da Linguagem (2016), na área de Linguística - com foco em Linguística Aplicada, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Interessa-se, em especial, por temas afetos à Linguística Funcional Centrada no Uso (interface entre Funcionalismo norte-americano e Linguística Cognitiva), tais como: transitividade; estrutura argumental; tipos semânticos de verbos; relações gramaticais; Gramática de Construções; interface sintaxe-semântica; descrição, análise e reflexão de fenômenos gramaticais e suas implicações para o ensino de Língua Portuguesa. É professora adjunta de Língua Portuguesa da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, na cidade de Currais Novos. Membro do Grupo de Estudos Discurso & Gramática - UFRN. Contato: lucenedja@gmail.com

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Published

30-06-2021

How to Cite

Gomes, J. S., & Lucena, N. . (2021). DO WE NEED TO TALK ABOUT GRAMMAR TEACHING? : PERCEPTIONS AND PERSPECTIVES OF THE GRAMMATICAL APPROACH IN THE SERIDÓ-RN. Revista (Entre Parênteses), 10(1), e021005. https://doi.org/10.32988/rep.v10n1.1269