HAS NO MUSIC TODAY?

SONGS OF THE MAGIC TEATRO GROUP IN BASIC EDUCATION

Authors

  • Jéssica Pimentel de Lima Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul https://orcid.org/0000-0002-0534-0026
  • Giana Amaral Yamin Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul
  • Juliane Ferreira Vieira Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.32988/rep.v10n1.1252

Keywords:

Extension. Teacher’s education. Languages. Text genres. Brazilian Elementary School.

Abstract

This paper aims at presenting the perceptions of some undergraduate students of Pedagogy of a Brazilian university (Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS) on the learning of students in the fourth grade of Elementary School in a public school of Dourados (Mato Grosso do Sul, Brazil). In 2017, the undergraduates developed a didactic sequence, which resulted from the actions taken in teaching and extension courses. The theoretical frame of those actions is the studies that discuss the insertion of multiple languages within the children’s daily life (FRIEDMANN, 2013) and the work with text genres (MARCUSCHI, 2005, 2001). The data, which show the process of the experiences, were extracted from reports of the undergraduates; they reveal that the children enjoyed the songs of the band Teatro Mágico and expressed feelings orally and by making drawings, sculptures, paintings, and written texts. It could be noticed that the proposal was meaningful to the undergraduates because they developed different life experiences embracing different languages, having music as the main one. They evidenced that children learn with the analysis of the lyrics, watching the videos and dealing with visual arts. They also noted that reading and writing with a social function motivate and encourage the students to interact with different text genres, which contributed to the teachers-to-be’s own education.

Author Biographies

Jéssica Pimentel de Lima, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul. Bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência, da UEMS (2016 a  2018) . Colaboradora dos Projeto de Extensão "A linguagem musical na Educação Infantil: uma contribuição à implantação da Lei 11.769/08" (2017 a 2019) e "Teatro para bebês"  (2019). Professora da rede Estadual no município de Dourados -MS (2020).

Giana Amaral Yamin, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Pedagoga. Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Docente do Curso de Pedagogia da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa “A criança e as instituições sociais”. Coordenadora de área do PIBID/UEMS (2010-2018). Membro do grupo Gestor do Fórum Permanente de Educação Infantil de Mato Grosso do Sul. Coordenadora do Programa Residência Pedagógica do Curso de Pedagogia UEMS. Orientadora de Estágio Supervisionado na Educação Infantil.

Juliane Ferreira Vieira, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Professora Adjunta do curso de Letras da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS, Unidade de Cassilândia. Professora de Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa e orientadora do Projeto de Residência Pedagógica no Curso de Letras-UEMS-Cassilândia. Desenvolve estudos nas áreas de Alfabetização e Letramento, Letramento Literário, Estágio Curricular Supervisionado de Língua Portuguesa, Ensino-Aprendizagem de Língua Portuguesa: Leitura, Produção de Texto, Análise Linguística. E também em Análise Dialógica do Discurso, tendo os estudos do Círculo de Bakhtin como a teoria norteadora.

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YAMIN. Giana Amaral. Relatório. Programa de Iniciação à Docência. Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, Dourados, 2017.

Published

30-06-2021

How to Cite

Lima, J. P. de, Yamin, G. A. ., & Vieira, J. F. (2021). HAS NO MUSIC TODAY? SONGS OF THE MAGIC TEATRO GROUP IN BASIC EDUCATION. Revista (Entre Parênteses), 10(1), e021006. https://doi.org/10.32988/rep.v10n1.1252