Earth in Transit
BRUCE CHATWIN AS A MIGRANT WRITER
DOI:
https://doi.org/10.32988/rep.v2n9.1216Keywords:
Bruce Chatwin, Narrative, Nomadic LifeAbstract
This article proposes a presentation of Bruce Chatwin's works based on the idea of the “nomad alternative”, with which the English writer seeks to define his literature. Based on the notion of migrant writing, we will analyze the small set of narratives produced by Chatwin, and not aiming to exhaust the analysis of his production, to (re) present Chatwin to a Brazilian audience still unfamiliar with his texts. We propose some key concepts, such as the migrant writing; the nomadic experience and the passion for maps, terms taken from his biography and narratives. Our methodology is concentrated on the attentive reading of his works, aided in general by the notion of the bio/graphic, as defined by Dominique Maingueneau, a theorist chosen among others to help us investigate the in-between places, “writing/living”, enacted in the literary/biographical trajectory of Bruce Chatwin.
References
AMBROSE, Tom. Heróis e exílios: ícone gays através dos tempos. Trad. Elisa Nazarian. Belho Horizonte: Gutemberg, 2011, p. 181-188.
ASSIS, Joaquim Maria Machade de. Memórias póstumas de Brás Cubas. 3. ed. Rio de Janeiro: Garnier, 1994.
BUENO, Mónica. Patagonia: el contorno de la literatura nacional. Márgenes, n. 6/7, p. 89-97, jan. - dez. 2005.
CHATWIN, Bruce. In Patagonia [1977]. London: Vintage, 2005.
______. Na Patagônia. Trad. Carlos Eugênio Marcondes de Moura. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.
______. The Viceroy of Ouidah [1980]. London: Vintage, 1998.
______. O Vice-Rei de Uidá. Trad. Carlos Eugênio Marcondes de Moura. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.
______. On the Black Hill [1982]. London: Vintage, 1982.
______. The songlines [1987]. London: Vintage, 1998.
______. Utz [1988]. London: Vintage, 2005.
______. What am I doing here [1989]. London: Vintage, 2005.
______. Anatomy of restlessness [1996]. London: Vintage, 1997.
______. Under the sun: the letters of Bruce Chatwin [2011]. Selected and edited by Elizabeth Chatwin and Nicholas Shakespeare. London: Penguin, 2012.
CLAPP, Susannah. Con Chatwin: retrato de un escritor. Barcelona: Muchnik Editores, 1997.
CONRAD, Joseph. Heart of darkness. London: Penguin, 1994.
LAW, Robin. A carreira de Francisco Félix de Souza na África Ocidental (1800-1849). Topoi, v. 2, n. 2, p. 9-39, 2001.
LIMA, Luiz Costa. História. Ficção. Literatura. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
MAINGUENEAU, Dominique. O contexto da obra literária: enunciação, escritor, sociedade. 2. ed. Trad. Marina Appenzeller. São Paulo: Martins Fontes, 2001, p. 45-62.
______. Discurso literário. Trad. Adail Sobral. São Paulo: Contexto, 2009, p. 151-162.
OLIVEIRA, Paulo Cesar S. de. Trânsitos narrativos no Atlântico Negro: Francisco Félix de Souza em múltpilas versões. Cadernos de Literatura Comparada, Porto, PT, Institutode Literatura Comarada Margarida Losa, n. 40, p. 17-43, 2019. Disponível em: https://ilc-cadernos.com/index.php/cadernos/article/view/532/576.
______. Interseções transculturais no Atlântico Negro: o caso Francisco Félix de Souza. Via Atlântica, n. 25, p. 131-146, 2014. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/69548/97320.
______. Viagens reais e imaginárias. Locus: revista de história, Juiz de Fora, v. 17, n. 1, p. 39-61, 2011.
SHAKESPEARE, Nicholas. Bruce Chatwin. London: Vintage,2000.
TOÍBÍN, Colm. Amor em tempos sombrios. Trad. Cordelia Magalhães. São Paulo: Arx, 2004, p. 205-234.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os direitos autorais para trabalhos científicos são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Como esta é uma revista eletrônica de acesso público, os artigos são de uso gratuito, em aplicações educacionais e não-comerciais, devendo ser observada a legislação sobre direitos autorais, em caso de utilização dos textos publicados nesta revista.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado