NON VERBAL IN READING MEMES IN SPANISH LANGUAGE TEACHING-LEARNING AS ADDITIONAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32988/rep.v1n9.1133

Keywords:

Reading, Non verbal, Discourse Analysis, Meme

Abstract

This article aims to discuss the reading of memes in teaching-learning Spanish as an additional language with a focus on non verbal discourse. Our goal is to think about possibilities to explore the digital meme genre in reading comprehension activities. As a theoretical contribution we have the Discourse Analysis (AD) based on the studies of Orlandi (2009, 2012) and Pêcheux (2010) and to discuss the non verbal Souza (2001, 2011, 2018) and Courtine (2013). To analyze the meme genre we based on the authors Lara (2017, 2020) and Candido; Gomes (2015). Our study allows us to understand the meme as a multimodal genre that allows diverse, critical and at the same time playful reading activities.

Author Biography

Andrea Galvão de Carvalho, Colégio Pedro II

Doutora em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

References

CANDIDO, Evelyn Coutinho Rother; GOMES, Nataniel dos Santos. Memes – uma linguagem lúdica. Revista Philologus, Ano 21, N° 63 – Supl: Anais da X CNLF. Rio de Janeiro: CiFEFiL, set./dez.2015.

CANI, J. B.; COSCARELLI, C. V. Textos multimodais como objetos de ensino: reflexões em propostas didáticas. In: KERSCH, D. F.; COSCARELLI, C. V.; CANI, J. B. Multiletramentos e multimodalidade: ações pedagógicas aplicadas a linguagem. Campinas: Pontes, 2016.

COURTINE, J-J. Decifrar o corpo – Pensar com Foucault. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2013.

DAWKINS, Richard. O gene egoísta. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

LARA, M. T. A. A presença de memes em aulas online de língua materna: considerações sobre multiletramentos e práticas de leitura de enunciados verbo-visuais. Miguilim - Revista Eletrônica do Netlli, Crato, v. 6, n. 1, p. 05-23, jan.-abr. 2017.

LARA, Marina Totina de Almeida; MENDONCA, Marina Célia. O meme em material didático: considerações sobre ensino/aprendizagem de gêneros do discurso. Bakhtiniana, Rev. Estud. Discurso, São Paulo , v. 15, n. 2, p. 185-209, Jun. 2020 . Disponível em: <<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-45732020000200185&lng=en&nrm=iso>> Acesso em 10 fev. 2020.

LEFFA, Vilson J.; IRALA, Valesca Brasil (Org.). Uma espiadinha na sala de aula: ensinando línguas adicionais no Brasil. 1. ed. Pelotas: Educat, 2014.

LOPES, Antonia Osima. Relação de Interdependência Entre Ensino e Aprendizagem. In: VEIGA, Ilma, P. Alencastro (org). Didática: o ensino e suas relações. Campinas: Papirus, 1996.

NASCIMENTO, R. G; BEZERRA, F. A. D; HEBERLE, V. M. Multiletramentos: iniciação à análise de imagens. Linguagem e Ensino, Pelotas, v. 14, n. 2, p. 529-552, jul./dez. 2011.

ORLANDI, Eni Pulcinelli. Discurso e Leitura. 8ª ed. São Paulo: Cortez, 2012.

______. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. 8ª ed. São Paulo: Pontes, 2009.

PECHÊUX, Michel. Análise automática do discurso (AAD-69). In: GADET & HAK (org). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Campinas: UNICAMP, 2010a.

ROJO, Roxane; BARBOSA, Jaqueline P. Hipermodernidade, multiletramentos e géneros discursivos. São Paulo: Parábola, 2015.

______; MOURA, Eduardo. Letramentos, mídias, linguagens. São Paulo: Parábola, 2019.

SILVA JÚNIOR, A. F. Lenguas adicionales: ¿qué implica el uso de dicho término?. São Paulo: Santillana, 2018 (Texto em blog).

SOUZA, T. C. C. de. Perspectivas da análise do (in)visível: a arquitetura discursiva do não verbal. In: RUA [online]. nº. 24. Volume 1 - junho/2018.

______. Imagem, textualidade e materialidade discursiva. In: Análise de Discurso no Brasil: pensando o impensado sempre. Uma homenagem a Eni Orlandi. 1 ed. Campinas: Editora RG, 2011, v.1, p. 387-400.

______. A análise do não verbal e os usos da imagem nos meios de comunicação. Ciberlegenda, nº 06, 2001.

VARGENS, D. P. M.; FREITAS, L. M. A. . Ler e escrever: muito mais que unir palavras. In: BARROS, Cristiano Silva de; COSTA, Elzimar Goettenauer de Marins (Org.). Coleção Explorando o Ensino Espanhol: ensino médio.: , 2011, v. 16, p.

VIEIRA, J. A. Novas perspectivas para o texto: uma visão multissemiótica. In: VIERA, J. A. et al. Reflexões sobre a língua portuguesa – uma abordagem multimodal. Petrópolis: Editoras Vozes, 2007.

Published

30-09-2020

How to Cite

Carvalho, A. G. de. (2020). NON VERBAL IN READING MEMES IN SPANISH LANGUAGE TEACHING-LEARNING AS ADDITIONAL. Revista (Entre Parênteses), 9(1). https://doi.org/10.32988/rep.v1n9.1133

Issue

Section

Dossiê Ensino de Línguas Estrangeiras/Adicionais e suas Literaturas