LANGUAGE AND LITERATURE: DISCURSIVE DISPUTES IN THE TEACHING TRAINING CONTEXTS

Authors

  • Elíria Fugazza Universidade Federal de Alfenas / Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.32988/rep.v1n9.1125

Keywords:

Language/ literature relationship, Teacher’s training, Discursive formations, Epistemological fields, Discourse Analysis

Abstract

Based on a bibliographic and theoretical review from studies in Discourse Analysis (AUTHIER-REVUZ, 2004; MAINGUENEAU, 2013; SERRANI, 1997), discourse theories (BAKHTIN, 2006; FOUCAULT, 2014a) and Bourdieu’s theory of fields (1976, 2002), we discuss, in this paper, about the heterogeneous and dialogical character of language and discourse, such as the fragmented and contradictory nature of subjects and meanings. Besides that, we aim to discuss about the movements of approximation and/or dichotomy between the discursive formations and the epistemological fields related to linguistic and literary studies, based on Brait (2000) and Fiorin (2008), considering the history of processes of separation of both knowledges. We conclude, in that sense, by pointing out tensions and interdependences that correspond to a simultaneous movement of reproduction of the dichotomy language vs. literature and dialogue between these fields in contexts of teacher’s training in a foreign language.

Author Biography

Elíria Fugazza, Universidade Federal de Alfenas / Universidade Federal do Rio de Janeiro

Graduada em Letras - Português/Espanhol pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2013). Mestre em Letras Neolatinas pela UFRJ (2016). Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Letras Neolatinas da UFRJ. Professora Assistente do Instituto de Ciências Humanas e Letras e coordenadora da área de Letras Espanhol do PIBID da Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG).

References

AUTHIER-REVUZ, J. Entre a transparência e a opacidade: um estudo enunciativo do sentido. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.

BAGNO, M. Curso de Letras? Pra quê?. In: ENCONTRO BRASILIENSE DE ESTUDANTES DE LETRAS, 7., 2012, Brasília. Conferência de abertura proferida em 22 nov. 2012. Disponível em: <http://linguagemdocencia.blogspot.com.br/2012/11/curso-de-letras-pra-que-conferencia-de.html>. Acesso em 13 out. 2014.

BAKHTIN, M. Estudo das ideologias e filosofia da linguagem. In: ______. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2006.

BOURDIEU, P. Campo de poder, campo intelectual. Buenos Aires: Editorial Montressor; Jungla Simbólica, 2002.

______. Homo academicus. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2011a.

______. Le champ scientifique. Actes de la recherche en sciences sociales, Paris, n. 1-2, 1976.

______. O campo político. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, n. 5, jan./jul. 2011b, p. 193-216. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbcpol/n5/a08n5.pdf>. Acesso em: 07 ago 2015.

BRAIT, B. Língua e literatura: uma falsa dicotomia. Revista ANPOLL, Florianópolis, n. 8, p. 187-206, jan./jun. 2000. Disponível em: <http://anpoll.org.br/revista/index.php/revista/article/view/355/364>. Acesso em: 30 dez. 2014.

CORACINI, M. J. Sujeito, identidade e arquivo: entre a impossibilidade e a necessidade de dizer(-se). In: ______. A celebração do outro: arquivo, memória e identidade. Campinas: Mercado de Letras, 2007.

COSSON, R. A literatura e o mundo. In: ______. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2014.

COSTA, M. et al. Letramento literário e formação do professor: o ensino de literatura no meio universitário. Revista Entreletras, Araguaína, n. 3, 2º sem. 2011. Disponível em: <http://www.uft.edu.br/pgletras/revista/capitulos/4._letramento_literario_e_formacao_do_professor_larissa.pdf>. Acesso em: 22 dez. 2014.

EAGLETON, T. Teoria da literatura: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

FIORIN, J. L. Linguagem e interdisciplinaridade. Alea, Rio de Janeiro v. 10, n. 1, jan./jun., 2008, p. 29-53. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/alea/v10n1/v10n1a03.pdf>. Acesso em: 03 jan. 2015.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014a.

______. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 2012.

______. História da sexualidade: a vontade de saber. 1. São Paulo: Paz e Terra, 2014b.

______. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 2013.

LILLIS, T. Student writing as “academic literacies”: drawing on Bakhtin to move from critique to design. Language and education, United Kingdon v. 17, n. 3, p. 192-207, 2003.

MAINGUENEAU, D. Análise de textos de comunicação. São Paulo: Cortez, 2013.

______. Discurso literário. São Paulo: Contexto, 2012.

MARCUSCHI, L. A. A formação intelectual do estudante de Letras. In: ENCONTRO NACIONAL DE ESTUDANTES DE LETRAS, 25., 2004, Florianópolis. Anais... Florianópolis: UFSC, 2004.

MARTELOTTA, M. (Org.). Manual de linguística. São Paulo: Contexto, 2008.

ORLANDI, E. Discurso e leitura. São Paulo: Cortez, 2012.

ROJO, R. Gêneros do discurso e gêneros textuais: questões teóricas e aplicadas. In: MEURER, J. L. et al. (Org). Gêneros: teoria, métodos, debates. São Paulo: Parábola, 2005.

______. Letramento e capacidades de leitura para a cidadania. São Paulo: SEE; CENP, 2004.

SERRANI, S. La noción de cultura, la lengua y los Estudios Hispánicos: enfoque discursivo-cultural de un poema de Benedetti. Intersecciones, São Paulo, n. 2, 1° sem./2014. Disponível em: <http://www.apeesp.com.br/wp-content/uploads/03_CONF_SILVANA.pdf>. Acesso em: 18 out. 2014.

________. Singularidade discursiva na enunciação em segundas línguas. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 38, p. 109-120, jan./jun. 2000. Disponível em: <http://revistas.iel.unicamp.br/index.php/cel/article/view/2684/4315>. Acesso em: 29 ago. 2013.

______. Formações discursivas e processos identificatórios na aquisição de línguas. DELTA, São Paulo, v. 13 n. 1, fev. 1997. Disponível em: <http://www.leffa.pro.br/textos/Serrani_Infante.pdf>. Acesso em: 30 ago. 2013.

ZILBERMAN, R. A leitura e o ensino da literatura. São Paulo: Contexto, 1991.

Published

08-09-2020

How to Cite

Fugazza, E. (2020). LANGUAGE AND LITERATURE: DISCURSIVE DISPUTES IN THE TEACHING TRAINING CONTEXTS. Revista (Entre Parênteses), 9(1). https://doi.org/10.32988/rep.v1n9.1125

Issue

Section

Dossiê Ensino de Línguas Estrangeiras/Adicionais e suas Literaturas