Survey about reading and writing habits among engineering students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32988/rep.v10n1.1118

Keywords:

Skills. Communication skills. Textual / discursive genres.

Abstract

This paper, the product of the experience of a didactic sequence for learning academic genres, aims to present data from a survey on reading and writing habits among engineering students. An online tool (Google Forms) was applied with five questions (open and closed) on the topic. It was found that most of the students have a reading habit, with the majority dedicating themselves to reading academic articles and books. Regarding the habit of writing, it was observed that it occurs less frequently and is linked to the needs of the course, highlighting the greatest difficulties: a) transferring ideas to paper; b) organize ideas in a coherent way. In general, the existence of disciplines that focus on specific writing for engineering students, together with the student's own effort, would help the use of techniques to develop writing both personally and professionally, such as the production of technical texts, instruction manuals or operational standards.

Author Biographies

Rafaela Giani de Resende, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Estudante de GRaduação de Engenharia Elétrica da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).

Sofia Pelegrini Tristão, Universidade Federal do Triangulo Mineiro (UFTM)

Estudante do curso de Engenharia de Química da Universidade Federal do Triangulo Mineiro (UFTM).

José Thiago da Rocha Neto, Universidade Federal do Triangulo Mineiro (UFTM)

Estudante de Graduação em Engenharia Mecânica da Universidade Federal do Triangulo Mineiro (UFTM).

Beatriz Gaydeczka, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Contestado (UnC, 2003), em Licenciada em Letras pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR, 2003), mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade de Taubaté (UNITAU, 2006) e doutorado em Letras na Universidade de São Paulo (USP, 2012). É Professora Associada na Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM, no Instituto de Ciências Tecnológicas e Exatas (ICTE). Atua na Graduação e na Pós-Graduação (Programa de Mestrado Profissional em Inovação Tecnológica) enfocando metodologia científica, comunicação, leitura e produção de textos técnicos para as engenharias, discurso acadêmico e propriedade intelectual.

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Published

30-06-2021

How to Cite

Giani de Resende, R. ., Pelegrini Tristão, S., Rocha Neto, J. T. da ., & Gaydeczka, B. . (2021). Survey about reading and writing habits among engineering students. Revista (Entre Parênteses), 10(1), e021002. https://doi.org/10.32988/rep.v10n1.1118