AFILLIATIVE GESTURES AS APPROACH MECHANISMS OF SPAIN’S RECENT PAST IN TWO ALMUDENA GRANDES WORKS
DOI:
https://doi.org/10.32988/rep.v10n2.1538Keywords:
Almudena Grandes;, El corazón helado;, El lector de Julio Verne;, Collective MemoryAbstract
Almudena Grandes is an experienced Spanish fiction writer. Her work had a first stage marked by the exploration of the female condition in post-Franco Spanish society. From El corazón helado (2007), the author abandoned the previous thematic group and started to develop a literary project related to the recovery of the memory of Spain's recent past, understood as the last eighty years of the country's history. This work would be the first of the cycle Episodes of na endless war, but its extension went far beyond the foreseen and was published as an independent work. In 2010, Inés y la alegría appears, the first work of the Galdosian-inspired cycle, which aims to address little-known or totally unknown episodes related to the Spanish past in axis II Republic-civil war-Franco dictatorship. In this work, we focus mainly on the second work of the cycle – El lector de Julio Verne, from 2012 to verify how the presence of affiliative gestures occurs, a fictional construction strategy already present in El corazón helado. It is observed that in the most recent work there is no sentimentality that characterizes the intrigue of El corazón helado and emphasizes the role of literature for the reconstruction of the protagonist's identity and the questioning of his social ties.
References
CAREAGA, Raquel Arias. Galdós y la renovación de la novela. In: PÉREZ GALDÓS, Benito. Tristana. Madrid: Akal, 2001, p. 5-53.
FABER, Sebastiaan. La literatura como acto afiliativo: la nueva novela de la guerra civil (2000-2007). In: ALVAREZ BLANCO, Palmar e DORCA, Toni (org.) Contornos de la literatura española actual (2000-2010). Un diálogo entre creadores y críticos. Madrid: Iberoamericana; Frankfurt: Vervuert, 2011, p. 101-110.
GRANDES, Almudena. Atlas de geografia humana. Rio de Janeiro: Globo Livros, 1998.
______. Castillos de cartón. Barcelona: Tusquets, 2004.
______. El corazón helado. Barcelona: Tusquets, 2007.
GRANDES, Almudena. El lector de Julio Verne. 4.ed. Barcelona: Tusquets, 2016.
______. Inés y la alegría. Barcelona: Tusquets, 2010.
______. Las edades de Lulú. XI Premio La Sonrisa Vertical. Barcelona: Tusquets, 1989.
______. Los aires difíciles. Barcelona: Tusquets, 2002.
______. Modelos de mujer. Barcelona: Tusquets, 1996.
MAINER, José-Carlos. Para un mapa de lecturas de la guerra civil (1960-2000). In: JULIÁ, Santos (dir.) Memoria de la guerra y del franquismo. Madri: Fundación Pablo Iglesias/Taurus, 2006, p. 135-161.
PEREIRA, Flavio. Entre o trágico e o romanesco: a memória dos vencidos no romance espanhol do século XXI. 2019. 240 f. Tese (Doutorado em Letras) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, USP, São Paulo, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os direitos autorais para trabalhos científicos são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Como esta é uma revista eletrônica de acesso público, os artigos são de uso gratuito, em aplicações educacionais e não-comerciais, devendo ser observada a legislação sobre direitos autorais, em caso de utilização dos textos publicados nesta revista.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado