FROM SACRED TO PROFANE: MYSTICISM AND EROTICISM IN MARGO GLANTZ’S APARICIONES
DOI:
https://doi.org/10.32988/rep.v10n2.1515Keywords:
Keywords: Hispanic-American literature; eroticism; parody; Margo Glantz; Apariciones., Hispanic-American literature; eroticism; parody; Margo Glantz; Apariciones.Abstract
Abstract: Based on the confluences between the three stories narrated in Mexican writer Margo Glantz’s Apariciones (1996), this contribution was carried out to analyze eroticism as a theme present in a novel which narrates two nuns’ punishments and mortifications, once they flagellate themselves to achieve mystical asceticism, and also the story of a couple. In addition, considerations about the metafictional account present in the novel are made, because the book presents a narrator-writer who unfolds herself to narrate two stories, characterizing voyeurism towards the characters’ erotic rituals. This analysis investigates how sacred eroticism comes near the profane through the parodic recreation of two nuns’ spiritual exercises, and how profane eroticism, which characterizes the couple's romantic encounters, is related to sacred eroticism. To achieve this objective, theoretical discussions by Bataille (1987), Benítez (1985), Franco (1986), Pommier (1987), Paz (1994), were selected.
References
BATAILLE, Georges. O erotismo. Tradução: Antonio Carlos Viana. Porto Alegre: L&pM, 1987.
BECKER, Udo. Dicionário de símbolos. Tradução: Edwimo Royer. São Paulo:
Paulus, 1999.
BENITEZ, Fernando. Los demonios en el convento. Sexo y religión en la Nueva España. México: Era, 1985.
Bíblia sagrada. Tradução de Monges Beneditinos de Maredsous (Bélgica). São Paulo: Editora Ave Maria, 2002.
CIRLOT, Juan Eduardo. Diccionario de símbolos. Barcelona: Labor, 1992.
EISLER, Riane. Placer sagrado: sexo, mitos y política del cuerpo. Tradução: Elena Olivos. Santiago: Editorial Cuatro Vientos, 1998.
FRANCO, Jean. Las conspiradoras. La representación de la mujer en México. México: FCE / Tierra Firme, 1993.
GLANTZ, Margo. Apariciones. México: Alfaguara, 1996.
HUTCHEON, Linda. Poética do Pós-modernismo: história, teoria, ficção. Tradução: Ricardo Cruz. Rio de Janeiro: Imago, 1991.
MANZONI, Celina (org). Margo Glantz: narraciones, ensayos y entrevista.
Margo Glantz y la crítica. Caracas: Ediciones Excultura, 2003.
PAZ, Octavio. A dupla chama: amor e erotismo. Tradução: Wladir Dupont. São Paulo: Siciliano, 1994.
POMMIER, Gérard. A exceção feminina: os impasses do gozo. Rio de Janeiro: Zahar, 1987.
RANGEL, Lúcia. El sadomasoquismo: una estructura circular. En-clav, v 4, nº 8, México, jul/dez. 2010. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/scielo.php? script=sci_arttext&pid=S1870-879X2010000200002.RANGEL Acesso em: 07 nov. 2018.
UBALDI, Pietro. Ascese mística. Tradução: Rubens C. Romanelli, Clóvis Tavares, Jerônimo Monteiro. 5ª ed. Rio de Janeiro: Fraternidade Francisco de Assis, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os direitos autorais para trabalhos científicos são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Como esta é uma revista eletrônica de acesso público, os artigos são de uso gratuito, em aplicações educacionais e não-comerciais, devendo ser observada a legislação sobre direitos autorais, em caso de utilização dos textos publicados nesta revista.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado