Challenges, achievements and tools of Mathematics in Distance Learning

Authors

  • Cátia R. O. Q. Queiroz Professora do Instituto de Ciências Exatas, Universidade Federal de Alfenas

Keywords:

Distance education, Teaching mathematics

Abstract

Distance education has greatly expanded in recent decades. This expansion happens sometimes in a disorderly way and without the necessary care. It makes us professors from public universities to confront prejudices and respond to the need of society to develop quality courses with the new tools and challenges that the distance education offers to us. Based on this, we will make a brief history of distance education in Brazil and particularly at the Federal University of Alfenas, discuss the profile of teachers and students and see some useful tools for the development of good distance courses, all from the point of view of the Mathematics teaching.

 

Author Biography

Cátia R. O. Q. Queiroz, Professora do Instituto de Ciências Exatas, Universidade Federal de Alfenas

Doutor em Estatística e Experimentação Agropecuária com Pós-doutorado em Estatística Multivariada

References

ALMEIDA, M.E.B. Educação à distância no Brasil: diretrizes políticas, fundamentos e práticas. In: Congresso Ibero-Americano de Informática na Educação, p. 6, 2002, Vigo, Anais..., Vigo, 2002.

BRASIL, MEC. Ministério da Educação: Decreto 2.494, de 10 de fevereiro de 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/tvescola/leis/ D2494.pdf. Acesso em: 13 ago. 2012.

BRASIL, UAB. Universidade Aberta do Brasil. Disponível em: http://www.uab.capes.gov.br/index.php. Acesso em: 20 ago. 2011.

CRUZ, D. M. A formação dos professores universitários para ensinar a distância: o estado da arte em Santa Catarina. In: Anais XXVI Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, p. 9-14, 2006.

RIBEIRO, E.N., MENDONC¸ A, G.A.A., MENDONÇA, A. F. A importância dos ambientes virtuais de aprendizagem na busca de novos domínios da EAD. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2007/tc/4162007104526AM.pdf/. Acesso em: 30 set. 2012.

SOUZA, P.R.R. Apostila Capacitação para Atuação em EAD, CEAD, 2010.

ZUIN, A.A.S. Educação a distância ou educação distante? O Programa Universidade Aberta do Brasil, o tutor e o professor virtual. Educ. Soc., Campinas, vol. 27, n. 96 - Especial, p. 935-954, 2006. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br/. Acesso em: 30 set. 2012.

Published

31-12-2012

How to Cite

Queiroz, C. R. O. Q. (2012). Challenges, achievements and tools of Mathematics in Distance Learning. Sigmae, 1(1), 119–125. Retrieved from https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/sigmae/article/view/98