Diagnostic Assessment and Playful Intervention: Complementary pedagogical processes
Keywords:
Mathematics, High School, Pedagogical Strategy, Educational Games, Diagnostic AssessmentAbstract
The aim of this study was to assess of and intervene in the difficulties identified in performing basic mathematical operations (addition, subtraction, multiplication, and division) through a diagnostic test administered at the beginning of the school year to first-year high school students. The assessment revealed that students faced significant challenges with multiplication and division. In response, pedagogical strategies were developed, notably the use of educational games, such as dominoes, to engage students and enhance learning. The adopted method included solving exercises and using games to review and reinforce mathematical concepts, with an emphasis on interaction and cooperation among students. The results showed that, despite the potential of games to promote greater engagement, the implementation required continuous adjustments to maximize learning. It was found that the application of educational games, combined with a reflective and adaptive teaching approach, contributes to improving student performance. It is concluded that integrating playful methods into the curriculum can be an approach that helps overcome mathematical difficulties and promote learning.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 16 jul. 2024
BACELAR, V. L. E. Ludicidade e educação infantil. Salvador: EDUFBA, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/23789/1/LudicidadeEduca%C3%A7%C3%A3oInfantil_VeraL%C3%BAciaDaEncarna%C3%A7%C3%A3oBacelar_EDUFBA.pdf. Acesso em:22 jul. 2024.
BONFIM, P. V.; PEREIRA, L. H. P. Ludicidade e formação da criança no primeiro ano do ensino fundamental. Educação em Foco, [S. l.], p. 215–236, 2016. DOI: 10.22195/2447-52462016019545. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/19545. Acesso em: 22 jul. 2024.
CURY, N. H. Erros, dificuldades e obstáculos no ensino e na aprendizagem de Matemática: um levantamento de trabalhos em anais. Acta Scientiae, v.17, n.2, p.357-370, maio/ago. 2015. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/1258/1204. Acesso em: 22 jul. 2024.
FIORENTINI, D. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.
GRANDO, R. C. O jogo e a matemática no contexto da sala de aula. São Paulo: Paulus, 2008. MINAS GERAIS. Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais. Currículo Referência de Minas Gerais: Matemática - Ensino Médio. Belo Horizonte: SEE-MG, 2020. Disponível em: https://acervodenoticias.educacao.mg.gov.br/images/documentos/Curr%C3%ADculo%20Refer%C3%AAncia%20do%20Ensino%20M%C3%A9dio.pdf. Acesso em: 15 jul. 2024.
MINAS GERAIS. Secretaria de Estado de Educação. Avaliações Educacionais em Larga Escala. Disponível em: https://seliga.educacao.mg.gov.br/avalia%C3%A7%C3%B5es-educacionais-em-larga-escala. Acesso em 07 ago. 2024.
SILVA, G. S. ; BURIASCO, R. L. C. O erro na avaliação como prática de investigação e como oportunidade de aprendizagem. Revista de História da Educação Matemática, [S. l.], v. 9, p. 1–17, 2023. Disponível em: https://histemat.com.br/index.php/HISTEMAT/article/view/573. Acesso em: 23 ago. 2024.
SILVEIRA, M. R. A. A dificuldade da Matemática no dizer do aluno: ressonâncias de sentido de um discurso. Educação & Realidade, v. 36, n. 3, 2011. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/18480 . Acesso em: 29 jan. 2024.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).