Prepared for the Future? An Analysis of the Financial Knowledge of 3rd Year High School Students

Authors

Keywords:

Financial Education, Financial Mathematics, High School, Diagnostic Assessment

Abstract

Financial Education (FE) is a necessary tool when thinking about ensuring financial health. In this sense, this text aims to present the results of a diagnostic activity, applied through Google Forms, in a class of 3rd year of High School, which aimed to investigate at what level these students' basic knowledge regarding Financial Education was. This activity was answered by 19 students. For this purpose, nine questions were selected that were taken and adapted from the Paraíba Financial Education Olympiad (OPEF). They were assigned the value of 1.0 (one) point, totaling 9.0 (nine) points. These questions were chosen because it is an Olympiad specifically focused on FE, in addition to the questions that addressed basic concepts related to the topic. In addition to these, a problem question was evaluated in which an investor had a certain amount of money to make his investments, in order to verify whether the students understood the importance of diversifying resources. Among the participants in this study, the majority are female, aged between 17 and 18 years old, 63% of whom already have professional experience and most do not have the habit of recording their expenses. It was also reported that the majority do not have any type of investment, and the most well-known type of investment is Savings. In addition, the work encouraged teachers to understand students' prior knowledge in order to plan contextualized activities.

Author Biographies

Wanderson Alves de Souza, UNIFAL

Pós-Graduado em Educação Matemática na Contemporaneidade pela Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL) e licenciado em Matemática pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB), atualmente é professor na rede privada de ensino, lecionando Matemática nas turmas de 6 e 7 anos do Ensino Fundamental, além disso, é professor/facilitador das disciplinas de Pensamento Computacional no Ensino Fundamental anos finais e Empreendedorismo Criativo no Ensino Médio, utilizando a plataforma Mind Makers. Tem experiência na área de Matemática no Ensino Médio, bem como monitor em aulas de música no projeto Novo Mais Educação. 

Wesllay Carlos Ribeiro, Universidade Federal de Alfenas

Doutor em Direito pela PUC Minas, Mestre em Direito pela UNESA, Mestre em Administração (Finanças) pelo IFMG, Especialização em direito Público e RPPS. Professor na Universidade Federal de Alfenas, Campus Varginha. Principais áreas de atuação: Direito, Saúde, Previdência e Educação Financeira.

References

ANBIMA. Raio X do Investidor Brasileiro (2022). Disponível em: https://www.anbima.com.br/pt_br/especial/raio-x-do-investidor 2022.htm. Acesso em: 09 jun.2024.

ANBIMA. Raio X do Investidor Brasileiro (2024). Disponível em: https://www.anbima.com.br/pt_br/especial/raio-x-do-investidor-brasileiro.htm. Acesso em: 09 jun.2024.

ARAÚJO, R. M. B. de. Alfabetização econômica: compromisso social na educação das crianças. Universidade Metodista de São Paulo. 2009.

BNCC. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 11. Jun. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Censo revela crescimento na Educação Profissional (2024). Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias/2024/fevereiro/censo-revela-crescimento-na-educac ao-profissional. Acesso em: 06. jul. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEMTEC, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEB, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa Educação Financeira da Escola (2023). Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/areas-de-atuacao/eb/programa-educacao-financeira-da-escola. Acesso em: 13. maio. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Portal Investigador (2022). https://www.gov.br/investidor/pt-br/educacional/criancas-e-jovens/programa-educacao-financeira-nas-escolas. Acesso em: 13. maio. 2024.

COSER FILHO, M. S. C Aprendizagem da matemática financeira no Ensino Médio: Uma proposta de trabalho a partir das planilhas eletrônicas. Dissertação de Mestrado – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008. Disponível em:https://lume.ufrgs.br/handle/10183/14828. Acesso em: 28. maio. 2024.

FIA Business School (2023). Disponível em: https://fia.com.br/blog/educacao-financeira/#:~:text=Educa%C3%A7%C3%A3o%20financeira

%20%C3%A9%20o%20processo,que%20ele%20leve%20%C3%A0%20prosperidade. Acesso em: 09. jun. 2024.

FM2S. Educação consultoria. (2023). Educação financeira: o que é e como praticar. Disponível em:

https://www.fm2s.com.br/blog/educacao-financeira. Acesso em: 06. jul. 2024.

KIYOSAKY, R.; LECHTER, S. Pai rico, pai pobre: o negócio do século XXI. São Paulo: Elsevier Editora Ltda, 2000.

MARTINS, G.; THEÓPHILO, C. Metodologia da investigação científica para ciências sociais aplicadas. 3 ed. São Paulo: Atlas, 2017. 641 p.

MORESI, Eduardo (org.). Metodologia da pesquisa. Brasília, DF: Universidade Católica de Brasília, Pró-Reitoria de Pós-graduação - PRPG, 2003. 108 p.

NUBANK. Tipos de investimentos: quais são os principais e como escolher o melhor para você?. Disponível em: https://blog.nubank.com.br/tipos-de-investimentos/. Acesso em: 16. Jul. 2024.

OCDE (Organização e desenvolvimento Econômico). OECD’s Financial Education Projet. Disponível em: http://www.oecd.org/. Acesso em: 12. maio. 2024.

PONTE, J. P.; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações matemáticas na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

PUCCINI, Ernesto Coutinho. Matemática Financeira. Universidade Aberta do Brasil, 2007. Disponível em: https://docplayer.com.br/889801-Matematica-financeira-ernesto-coutinho-puccini.html. Acesso em: 21. julho. 2024

TEIXEIRA, J. Um estudo diagnóstico sobre a percepção da relação entre educação financeira e matemática financeira (2015). Disponível:

https://1library.org/document/y4wn1w5q-diagnostico-percepcao-educacao-matematica-financeira-doutorado-educacao-matematica.html. Acesso em: 06. maio. 2024.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA - UFPB. EDUCAÇÃO FINANCEIRA PARA TODA VIDA (2019). https://www.ufpb.br/educacaofinanceira/contents/menu/educacao-financeira/Sobre. Acesso em 08. jul. 2024.

Published

18-12-2024

How to Cite

Alves de Souza, W., & Carlos Ribeiro, W. (2024). Prepared for the Future? An Analysis of the Financial Knowledge of 3rd Year High School Students. Sigmae, 13(3), 154–172. Retrieved from https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/sigmae/article/view/2578