The Game of Chess and the Six Pillars Method
possible its relations with Mathematics
Keywords:
Chess, Games, Mathematics Education, Cognitive Skills, Teaching and learningAbstract
This article aims to present a study on some relationships and possible contributions of the game of chess to the teaching of mathematics. The pedagogical practice analyzed involves the use of chess as a tool for acquiring essential cognitive skills for mathematics, helping in the teaching and learning process of students. The methodology was based on the study of the game of chess in the form of fragmented pillars, emphasizing two essential pillars, the opening and combinations/tactics, highlighting their relationship with mathematical skills, such as creativity, logical reasoning and problem solving. The findings indicate that the practice and study of chess integrated with the teaching of mathematics promotes improvements in logical reasoning, memorization and the ability to solve complex problems. Finally, it shows that chess is effective as a pedagogical tool, significantly aiding learning by improving essential skills in teaching mathematics to students.
References
ACIEGO, R.; GARCÍA, L.; BETANCORT, M. The benefits of chess for the intellectual and social-emotional enrichment in schoolchildren. The Spanish journal of psychology, v. 15, n. 2, p. 551-559, 2012.
ALMEIDA, J.W. Q. O jogo de Xadrez na Educação Matemática: como e onde no ambiente escolar. Universidade Estadual da Paraíba – UEPB, Campina Grande - PB. 2010.
ALMEIDA, J. W. Q. LINS, A. F. O Jogo de Xadrez da Educação Matemática: Uma Abordagem Alternativa. XII EBRAPEM - Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática. Rio Claro – SP 2008.
BATISTA, G. P. Método dos 6 Pilares: Movimento Pró Xadrez. 2024. Disponível em:<https://gersonperes.com/>. Acesso em: 23 abr. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
BRITO, M. R. F. Alguns aspectos teóricos e conceituais da solução de problemas matemáticos. Solução de problemas e a matemática escolar. Campinas: Alínea, 2006.
CASTRO, C. Uma história cultural do xadrez. Cadernos de Teoria da Comunicação, Rio de Janeiro, v.1, n. 2, p.3-12,1994.
CHAIDA, G. OLIVEIRA, M. A. PINTO, F. P. A Importância do Xadrez no Ambiente Escolar. Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR. 2017.
CHRISTOFOLETTI, D. F. A. O Xadrez nos Contextos do Lazer, da Escola e Profissional: Aspectos Psicológicos e Didáticos. 2007. 162 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Motricidade) – Instituto de Biociências, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Motricidade, Universidade Estadual Paulista – UNESP, Rio Claro, SP, 2007.
DOUBEK, J. Xadrez para principiantes. Tradução de Harald Gollnow. Rio de Janeiro: Ediouro, 2007.
FERREIRA, S. E. SILVA, L. F. R. Utilização do Xadrez na Matemática: Estudo de Caso. Universidade Estadual de Goiás - UEG, Santa Helena de Goiás - GO. 2011.
GRANDO, R. C. O Jogo e a Matemática no Contexto da Sala de Aula. São Paulo: Paulus, 2008.
GRILLO, R. M. O Xadrez Pedagógico na Perspectiva da Resolução de Problemas em Matemática no Ensino Fundamental. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, linha de pesquisa: Matemática, Cultura e Práticas Pedagógicas. Itatiba, SP: Universidade São Francisco.
HAZZAN, S. Fundamentos de matemática elementar, 5: combinatória, probabilidade. São Paulo: Atual, 2013., 5: combinatória, probabilidade. São Paulo: Atual, 2013.
KHOKHANI, I. NATHANI, J. DHAWANE, P. MADHANI S. SAXENA, K. Unveling Chess Algorithms Using Reinforcement Learning and Traditional Chess Approaches in AI. 3rd Asian Conference on Innovation in Technology (ASIANCON), India, 2023.
KISHIMOTO, T. O jogo e a educação infantil. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2003.
KOTOV, A. Piense como un Gran Maestro. Editora Club de Ajedrez. Buenos Aires – Argentina. 2016.
LOPES, R. A. O ensino de xadrez em uma escola pública: o jogo de tabuleiro como possibilidade educacional e esportiva. Revista Mundi Engenharia, Tecnologia e Gestão (ISSN: 2525-4782), v. 6, n. 1, 2021.
MELO, A. S. A. S., AZEVEDO, S. L. M., GRILLO, R. de M. O Jogo de Xadrez e sua relação com os processos de ensino e aprendizagem: uma revisão integrativa. Educ. Matem. Pesq., v.24, n.3, p.501-525, São Paulo, SP. 2022. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/58548. Acesso em: 30 jul. 2024.
MORENO, A. L.; LOPES, R. A. Formação de professores para uma educação crítica: uma experiência com o uso do xadrez. Expressa Extensão, v. 25, n. 3, p. 135-149, 2020.
PAIM, L. M. R. Contribuição do Jogo de Xadrez na Aprendizagem Matemática nas séries iniciais. Universidade Federal do Rio Grande do Sul- UFRGS, Porto Alegre - RS. 2010.
PINTO, F. P. O jogo de xadrez e o ensino da matemática. Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR. Maringá – PR. 2009.
PYSKLEVITZ, L. C. O Xadrez no Ensino da Matemática. 2006. 36 f. Produção de Unidade Didático-Pedagógico. Secretaria de Estado de Educação Programa de Desenvolvimento Educacional - PDE, União da Vitória - PR. 2006.
SEIRAWAN, Y. Xadrez Vitorioso - Combinações. Editora ARTMED S. A. Porto Alegre - RS. 2008.
SILVA, J. CARVALHO, C. S. O xadrez nas aulas de matemática do ensino fundamental: um relato de experiência. Petrolina: Universidade Regional do Cariri - URCA, 2009.
TABOSA, R. J. G.; COSTA, A. L. N. G. O xadrez como ferramenta didático–pedagógica na Escola Municipal de Cumaru–PE. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 9, n. 6, p. 137-155, 2023.
TAHAN, M. O homem que calculava. 75. ed. Rio de Janeiro: Record, 2009.
VALE, I., PIMENTEL, T. Padrões: um tema transversal no currículo. Revista Educação e Matemática. Lisboa - Portugal, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).