Digital Technologies as Enhancers of Student Leadership in Mathematics Learning
Keywords:
Digital technologies, Student leadership, Mathematics education, Khan AcademyAbstract
This work presents the possibility of applying digital technologies, particularly the Khan Academy platform, to strengthen student leadership in Mathematics learning. The aim is to understand how digital technologies, especially virtual platforms, can contribute to more meaningful, inclusive and student-centered learning. The first author, acting as a trainer in the municipal network of Belo Horizonte, conducted training sessions to qualify other teachers in the pedagogical use of digital technologies, focusing on Mathematics. The ongoing training on the Khan Academy platform, based on active methodologies, showed positive results, increasing teachers' confidence in using technologies and implementing innovative strategies in the classroom. The personalization of assessment, the importance of teacher training, and the challenges of implementing digital technologies in Mathematics education were also discussed. In summary, the article highlights the relevance of digital technologies that when used strategically and in conjunction with active methodologies, can be valuable tools to promote student leadership in Mathematics learning.
References
ALMEIDA, Fernando José de. Educação e Informática: os computadores na escola. São Paulo: Cortez, 2017.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; Moran, José Manuel. Integração das Tecnologias na Educação. Brasília: Ministério da Educação, 2005.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; PRADO, Maria Elisabette Brisola Brito. Tecnologias Digitais na Educação. São Paulo: Loyola, 2012.
ALRO, Helle; SKOVSMOSE, Ole. Diálogo e Aprendizagem em Educação Matemática Crítica. Porto Alegre: Artmed, 2010.
ALVES, Leonardo Meirelles. Gamificação na Educação. São Paulo: Clube de Autores, 2018.
BACICH, Lilian; Moran, José Manuel (Org.). Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: Uma Abordagem Teórico-Prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
BERGMANN, Jonathan; SAMS, Aaron. Sala de Aula Invertida: Uma Metodologia Ativa de Aprendizagem. Porto Alegre: Penso, 2016.
BONILLA, Maria Helena Silveira. Escola aprendente: comunidade em fluxo. In: FREITAS, Maria Teresa de Assunção.(Org.) In: Cibercultura e Formação de Professores. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
BORBA, Marcelo de Carvalho; PENTEADO, Miriam Godoy. Informática e Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
COSTA, Douglas Geraldo. Tecnologias digitais da informação e da comunicação aplicadas à educação: análise pedagógica de jogos digitais. 2016. 187 p. Dissertação (Mestrado Profissional) – Programa de Pós-Graduação em Ciências Humanas, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, 2016.
D'AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. Campinas: Papirus, 1996.
___________, Ubiratan. Etnomatemática: Elo entre as tradições e a modernidade. 3a ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. DEMO, Pedro. Metodologia Científica em Educação. São Paulo: Atlas, 2015.
_____, Pedro. Educação e Qualidade: O Óbvio Também Precisa Ser Demonstrado. Rio de Janeiro: Vozes, 2013.
DEWEY, John. Experiência e educação. Coleção Cultura, Sociedade e Educação, v. 15. São Paulo: Nacional, 1971.
______, John. A escola e a sociedade. São Paulo: Cortez Editora, 1993.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sérgio. Investigações em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. 39a ed. São Paulo: Paz e Terra, 2009.
FREIRE, Wendel (Org.) Tecnologia e Educação: As mídias na prática docente. Rio de Janeiro: Wak, 2008.
KAPP, Karl M. The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education. San Francisco: Pfeiffer, 2012.
KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e Ensino Presencial e a Distância. Campinas: Papirus, 2012.
KHAN, Salman. Um Mundo, Uma Escola: A Educação Reinventada. 1a ed. São Paulo: Editora Educação Moderna, 2013.
KHAN ACADEMY. Khan Academy. Disponível em: https://khanacademy.org. Acesso em: 06 nov. 2024.
LÉVY, Pierre. A Inteligência Coletiva: por uma antropologia do Ciberespaço. São Paulo: Loyola, 2000.
________ As Tecnologias da Inteligência. O futuro do pensamento na era da informática. São Paulo: Editora 34, 2000.
MORAN, José Manuel. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus Editora, 2015.
_______, José Manuel, MATTAR, João. Diálogos sobre Educação Híbrida e Digital. São Paulo: Artesanato Educacional, 2023.
_______, José Manuel. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: Educação em Revista, vol. 31, n. 1, 2015.
________, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias audiovisuais e telemáticas. In: Moran, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2000. p. 11-66.
_______, José Manuel. A Educação que Desejamos: Novos Desafios e Como Chegar Lá. Campinas: Papirus, 2013.
PAPERT, Seymour. A Máquina das Crianças: repensando a escola na era da informática. Tradução de Sandra Costa. Porto Alegre: Artmed, 1994.
PIAGET, Jean. Psicologia e Pedagogia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.
PRENSKY, Mark. Aprendizagem baseada em jogos digitais. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2012.
PRETTO, Nelson (Org.). Tecnologia e Novas Educações. Salvador: EDUFBA, 2005.
SKOVSMOSE, Ole. Educação Matemática Crítica. Campinas: Papirus, 2000.
___________, Ole. Desafios da Reflexão em Educação Matemática Crítica. Rio Claro: UNESP, 2010.
___________, Ole. Para uma educação matemática crítica. Campinas: Autores Associados, 1997.
VALENTE, José Armando. O computador na sociedade do conhecimento. Campinas: UNICAMP/NIED, 2014.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente. 6a ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).