Use of RStudio as a programming environment: a perspective from students of Agronomic Engineering and Biotechnology
Keywords:
RStudio, Graduation, Basic education, Computer Programming, StatisticsAbstract
Statistics is a discipline that provides methods for organizing, describing, analyzing, and interpreting data obtained from experiments, thereby facilitating decision-making. R, on the other hand, is a tool with widespread applicability in statistical analysis, taught and utilized globally. Its versatility enables its utilization across various domains for both academic and commercial purposes. Consequently, the integration of RStudio as a learning tool constitutes a component of the curriculum in the Computer Fundamentals and Programming course, offered within the Biotechnology and Agronomic Engineering programs at the Federal University of São Carlos (UFSCar). This study aimed to assess the dissemination and acceptance of its usage among students in these programs, alongside their satisfaction levels with the course, while also considering the impact of factors such as tutoring on the learning process. The results show that 2% of students are satisfied with the use of the software in the classroom, considering a grade above 5 points.
References
BITTENCOURT, P. A. S.; BARROS, D. M. V.; ALBINO, J. P. A linguagem R e sua importância na recolha e análise dos dados. Atas do Congresso Internacional sobre Avaliação no Ensino Superior. Anais...Braga: Universidade do Minho, Instituto de Educação Centro de Investigação em Estudos da Criança, 2019.
BLOCH, M. Apologia da história, ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
CARBONNELLE, P. PYPL PopularitY of Programming Language index. Disponível em: https://pypl.github.io/PYPL.html. Acesso em: 13 nov. 2024.
GIORGI, F. M.; CERAOLO, C.; MERCATELLI, D. The R Language: An Engine for Bioinformatics and Data Science. Life, v. 12, n. 5, p. 648, 1 maio 2022.
IRIZARRY, R. A.; WU, Z.; JAFFEE, H. A. Comparison of Affymetrix GeneChip expression measures. Bioinformatics (Oxford, England), v. 22, n. 7, p. 789–794, 1 abr. 2006.
JOUBERT, S. The 10 Most Popular Programming Languages to Learn in 2023. Disponível em: https://graduate.northeastern.edu/resources/most-popular-programming-languages/. Acesso em: 13 nov. 2024.
JÚNIOR, M. D. DE M. et al. Ensino de ciências exatas para jovens em situação de vulnerabilidade social e econômica. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, v. 17, n. 35, p. 56–67, 22 abr. 2020.
MARTINS, A. L. A. et al. Assessment of monitoring in the teacher’s function: A statistical study in engineering classes in a university of the state of Rio Grande do Sul, Brazil. International Journal of Advanced Engineering Research and Science, v. 8, n. 4, p. 321–327, 2021.
NARCISO, R. et al. IMPORTÂNCIA DA PROGRAMAÇÃO NA EDUCAÇÃO FUNDAMENTAL: PREPARANDO ALUNOS PARA O FUTURO DIGITAL. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 10, n. 3, p. 268–282, 4 mar. 2024.
PETRUCCI, E.; OLIVEIRA, L. A. DE. Coeficientes de assimetria e curtose nos dados de vazão média mensal da bacia do Rio Preto-BA. Os Desafios da Geografia Física na Fronteira do Conhecimento, v. 1, p. 158–170, 2017.
R CORE TEAM. R: A language and environment for statistical computing. Vienna, AustriaR Foundation for Statistical Computing, , 2021. Disponível em: <https://www.r-project.org/>
RODRIGUES, J. et al. Difusão e popularização do programa R em atividades de Ensino, Pesquisa e Extensão. Em: FUJIHARA, R. T.; SAIS, A. C. (Eds.). Centro de Ciências Agrárias da UFSCar: 30 anos de Ensino, Pesquisa e Extensão. 1. ed. São Carlos, SP, Brazil: Editora Cubo, 2023. p. 139–148.
RSTUDIO TEAM. RStudio: Integrated Development for R. BostonRStudio, Inc, , 2015. Disponível em: http://www.rstudio.com/
SILVA, D. D.; ABIDO, F. A. R.; SALES, R. U. A UTILIZAÇÃO DAS TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO COMO ESTRATÉGIA METODOLÓGICA NA DISCIPLINA DE ESTATÍSTICA. Revista Eletrônica e-Fatec, v. 3, n. 1, p. 8–8, 2013.
TEIXEIRA, O. M.; SANTOS, J. A.; LISKA, G. R. Probabilistic Modeling of the Coffee Market in Brazil. Brazilian Journal of Biometrics, v. 42, n. 2, p. 119–130, 15 abr. 2024.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS. Projeto Pedagógico do curso de bacharelado em Biotecnologia. Disponível em: https://www.prograd.ufscar.br/cursos/cursos-oferecidos-1/biotecnologia/biotecnlogia-araras-projeto-pedagogico.pdf.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS. Projeto Pedagógico do Curso de graduação em Engenharia Agronômica. Disponível em: https://www.agronomiacca.ufscar.br/arquivos/projeto-pedagogico.pdf.
WICKHAM, H. ggplot2: Elegant Graphics for Data Analysis. New York, NY: Springer New York, 2009.
WICKHAM, H. et al. dplyr: A Grammar of Data Manipulation. CRAN: Contributed Packages, 16 jan. 2014.
WUERTZ, D. et al. fBasics: Rmetrics - Markets and Basic Statistics. , 2023. Disponível em: https://cran.r-project.org/package=fBasics. Acesso em: 18 nov. 2024
YAN, Y. One Semester, Two Languages: How to Teach R and Python to Business School Students? SSRN Electronic Journal, 13 jul. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).